Ο προγραμματισμός της ύλης στην Τεχνολογία Γυμνασίου περιλαμβάνει κατάλληλες ανά τάξη δραστηριότητες ,οι οποίες περιγράφονται αναλυτικά στο τεύχος Οδηγίες διδασκαλίας προς τους/τις Εκπαιδευτικούς για το Μάθημα της Τεχνολογίας Α’, Β’ & Γ’ Γυμνασίου .




🧩 ΥΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

📚 Προγραμματισμός και Θεματικές Ενότητες

Το μάθημα της Τεχνολογίας στην Α΄ Γυμνασίου εισάγει τους μαθητές και τις μαθήτριες στον κόσμο της τεχνολογικής γνώσης, της έρευνας και της δημιουργίας.
Μέσα από ατομικές εργασίες, σεμινάρια και κατασκευές, οι μαθητές μαθαίνουν να ερευνούν, να σχεδιάζουν και να παρουσιάζουν τα δικά τους έργα.


🔹 Ενότητες Α΄ Τετραμήνου

Κατά το πρώτο τετράμηνο, το μάθημα περιλαμβάνει θέματα που σχετίζονται με:

  • 🏺 Τα πρώτα στάδια και την εξέλιξη της Τεχνολογίας σε σχέση με τις ανάγκες του ανθρώπου.

  • 🌍 Τη σημαντική προσφορά της τεχνολογίας στον σύγχρονο πολιτισμό.

  • ⚖️ Τα οφέλη της τεχνολογίας αλλά και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που προκάλεσε η ανάπτυξή της.

  • 👷‍♀️ Τα επαγγέλματα που σχετίζονται με την τεχνολογία.

  • 🧩 Τις Τεχνολογικές Ενότητες και την ανάληψη ατομικής γραπτής εργασίας.

  • 🛠️ Την κατασκευή ομοιώματος (λειτουργικού ή μη).

  • 📖 Την έρευνα βιβλιογραφίας και τη χρήση πηγών πληροφόρησης.

  • 🗣️ Τη διοργάνωση σεμιναρίων παρουσίασης των πληροφοριών με τη μορφή ανεστραμμένης τάξης, όπου είναι εφικτό.


🔹 Ενότητες Β΄ Τετραμήνου

Το δεύτερο τετράμηνο επικεντρώνεται:

  • 🕓 Στον προγραμματισμό της εργασίας των μαθητών (χρονοδιάγραμμα, προϋποθέσεις, βήματα υλοποίησης).

  • 🔧 Στη χρήση εργαλείων και στους κανόνες ασφάλειας κατά την κατασκευή.

  • 🎤 Στη διοργάνωση σεμιναρίων για την παρουσίαση των έργων και των συνοδευτικών πληροφοριών.

  • 🔁 Στην επανάληψη της διαδικασίας δημιουργίας ατομικού έργου, εφόσον υπάρχει διαθέσιμος χρόνος.


📅 Ενδεικτική Κατανομή Ωρών Διδασκαλίας

ΜήναςΘεματικές ΕνότητεςΏρες
ΣεπτέμβριοςΣκοποί μαθήματος, Επιστήμη & Τεχνολογία, Περιβαλλοντικά προβλήματα3
ΟκτώβριοςΤεχνολογικές ενότητες (Εργαλεία, Μηχανές, Μεταφορές, Επικοινωνίες, Ενέργεια), Επιλογή έργου4
ΝοέμβριοςΟδηγίες γραπτής εργασίας, Έρευνα βιβλιογραφίας, Συλλογή στοιχείων4
ΔεκέμβριοςΤαξινόμηση πληροφόρησης, Προγραμματισμός και Κατασκευή έργου3
ΙανουάριοςΚατασκευή έργου3
ΦεβρουάριοςΟλοκλήρωση συγγραφής και παρουσίαση εργασιών4
ΜάρτιοςΠαρουσίαση εργασιών4
ΑπρίλιοςΕπανάληψη διαδικασίας με άλλη ενότητα2
ΜάιοςΕπανάληψη με νέα ενότητα, Διοργάνωση έκθεσης4
Σύνολο Ωρών31

🌟 Στόχοι του Μαθήματος

Μέσα από την ερευνητική και δημιουργική εργασία, οι μαθητές:

  • αναπτύσσουν κριτική και τεχνολογική σκέψη,

  • μαθαίνουν να οργανώνουν και να τεκμηριώνουν τις ιδέες τους,

  • καλλιεργούν τη συνεργασία και την υπευθυνότητα,

  • αποκτούν δεξιότητες κατασκευής και παρουσίασης,

  • συνδέουν την τεχνολογία με την καθημερινή ζωή και το περιβάλλον.


📌 Η Τεχνολογία στην Α΄ Γυμνασίου δεν είναι απλώς ένα μάθημα — είναι ένα ταξίδι στη δημιουργία, τη φαντασία και τη γνώση! 🚀

 

🏭 ΥΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

👥 Εφαρμογή της Μεθόδου της Ομαδικής Εργασίας

Στη Β΄ Γυμνασίου, το μάθημα της Τεχνολογίας βασίζεται στη μέθοδο της ομαδικής εργασίας, με έμφαση στη μελέτη της βιομηχανίας και τη γραμμή παραγωγής.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες συνεργάζονται για να κατανοήσουν σε βάθος τον ρόλο της τεχνολογίας, να ερευνήσουν πώς λειτουργούν οι επιχειρήσεις και να κατασκευάσουν τη δική τους μακέτα βιομηχανίας.


🎯 Στόχοι του Μαθήματος

Μέσα από τη συνεργασία και τη βιωματική μάθηση, οι μαθητές επιδιώκεται να:

  • 🔹 Βελτιώσουν τη γνώση τους για τη βιομηχανία, την παραγωγή, την αυτοματοποίηση και τη χρήση της πληροφορικής στις επιχειρήσεις.

  • 🔹 Κατανοήσουν τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ των τμημάτων μιας βιομηχανίας.

  • 🔹 Αναπτύξουν νέες ιδέες και τεχνολογικές λύσεις, επεκτείνοντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.

  • 🔹 Καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα ως βασική συνιστώσα της ανάπτυξης προϊόντων και συστημάτων.

  • 🔹 Αξιολογούν την εμπορική εφαρμογή των τεχνολογικών ιδεών.

  • 🔹 Εξετάσουν τις οικονομικές και περιβαλλοντικές επιδράσεις της βιομηχανικής ανάπτυξης.

  • 🔹 Κατανοήσουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα που συνδέονται με τη βιομηχανική παραγωγή, όπως το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής.

  • 🔹 Αποκτήσουν γνώσεις σχεδίασης και κατασκευής ενός ομοιώματος βιομηχανίας (με έμφαση στο οικολογικό αποτύπωμα και το βιοκλιματικό σχεδιασμό).


🧰 Εφαρμογή της Μεθόδου

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες που αναλαμβάνουν διαφορετικούς ρόλους μέσα σε μια φανταστική βιομηχανία (π.χ. Διευθυντής Παραγωγής, Οικονομικός Διευθυντής, Διευθυντής Προσωπικού κ.λπ.).
Μέσα από την ομαδική εργασία, τη συλλογή πληροφοριών, τη συγγραφή εργασιών και την κατασκευή μακέτας, κατανοούν πώς λειτουργεί η βιομηχανία ως σύνολο.


📅 Ενδεικτική Κατανομή Ωρών Διδασκαλίας

🔸 Α΄ Τετράμηνο

ΜήναςΘεματικές ΕνότητεςΏρες
ΣεπτέμβριοςΣκοποί μαθήματος – Ιστορία της βιομηχανίας1
Ανάλυση τρόπου οργάνωσης βιομηχανίας2
ΟκτώβριοςΟργάνωση βιομηχανίας – Παράδειγμα οργανογράμματος2
Περιβαλλοντικά προβλήματα1
Τομείς παραγωγής1
ΝοέμβριοςΒιομηχανία και πληροφορική1
Επαναληπτικό διαγώνισμα Α΄ τριμήνου1
Αρμοδιότητες τμημάτων – Συνεργασία και τεχνολογία2
ΔεκέμβριοςΑνάλυση συνεργασίας τμημάτων – Επιλογή βιομηχανίας και ρόλων2
Συλλογή πληροφοριών κάθε ρόλου1
ΙανουάριοςΣυγγραφή εργασιών2

🔸 Β΄ Τετράμηνο

ΜήναςΘεματικές ΕνότητεςΏρες
Ιανουάριος (συν.)Συγγραφή εργασιών1
ΦεβρουάριοςΠαρουσίαση πληροφοριών κάθε ρόλου4
ΜάρτιοςΠαρουσίαση ρόλων – Κατασκευή μακέτας4
ΑπρίλιοςΣυνέχιση κατασκευής μακέτας2
ΜάιοςΟλοκλήρωση μακέτας – Διοργάνωση έκθεσης4
Σύνολο Ωρών31

🏗️ Τελική Δραστηριότητα

Η σχολική χρονιά ολοκληρώνεται με τη δημιουργία μακέτας βιομηχανίας και τη διοργάνωση έκθεσης, όπου οι μαθητές παρουσιάζουν τη δουλειά τους, τα αποτελέσματα των ερευνών τους και τη συνεργασία τους.


💡 Εκπαιδευτικό Όφελος

Η διδασκαλία της Τεχνολογίας στη Β΄ Γυμνασίου:

  • αναπτύσσει ομαδικό πνεύμα,

  • ενισχύει τη δημιουργική σκέψη,

  • προωθεί την περιβαλλοντική συνείδηση,

  • και διδάσκει στους μαθητές την αξία της συνεργασίας και της οργάνωσης στον κόσμο της τεχνολογίας και της παραγωγής.


📌 Η Τεχνολογία δεν είναι απλώς ένα μάθημα — είναι ένα εργαστήριο ιδεών, συνεργασίας και δημιουργίας! ⚙️


🧪 ΥΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

🔬 Μέθοδος «Έρευνα και Πειραματισμός»

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα εφαρμόσουν τη μέθοδο "Έρευνα και Πειραματισμός" στη διδασκαλία της Τεχνολογίας.
Η μέθοδος αυτή προάγει την ανακάλυψη, τη δημιουργικότητα και την επιστημονική σκέψη μέσα από βιωματικές δραστηριότητες.


🎯 Στόχοι του Μαθήματος

Οι μαθητές επιδιώκεται να:

  • 🔹 Αποκτήσουν βαθύτερη κατανόηση της σημασίας των ανθρώπινων ανακαλύψεων και της ικανότητας του ανθρώπου να βελτιώνει ή να δημιουργεί νέες τεχνολογίες.

  • 🔹 Αναπτύξουν ανώτερες δεξιότητες σκέψης, όπως η διατύπωση ερωτημάτων, η εξερεύνηση, η ανάλυση και η έρευνα.

  • 🔹 Κατανοήσουν τη σύνδεση της τεχνολογίας με τις ανθρώπινες δραστηριότητες και τους περιβαλλοντικούς περιορισμούς.

  • 🔹 Αναγνωρίσουν τις επιρροές που επηρεάζουν την τεχνολογική ανάπτυξη (οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές).

  • 🔹 Εξοικειωθούν με τη διαδικασία της τεχνολογικής έρευνας, εφαρμόζοντας απλές ερευνητικές διαδικασίες σε θέματα που επιλέγουν οι ίδιοι.

  • 🔹 Χρησιμοποιήσουν την ανεστραμμένη τάξη για την παρουσίαση θεωρητικών θεμάτων και των ερευνητικών τους εργασιών.


🧭 Μεθοδολογία

Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν τη διεξαγωγή μιας μικρής έρευνας τεχνολογικού θέματος.
Ακολουθούν βήματα παρόμοια με αυτά της επιστημονικής μεθόδου:
παρατήρηση – υπόθεση – πειραματισμός – συμπεράσματα – παρουσίαση.

Η εργασία τους παρουσιάζεται με τη μορφή σεμιναρίου ή ανεστραμμένης τάξης, όπου οι ίδιοι γίνονται «διδάσκοντες».


📅 Ενδεικτική Κατανομή Ωρών Διδασκαλίας

🔸 Α΄ Τετράμηνο

ΜήναςΘεματικές ΕνότητεςΏρες
ΣεπτέμβριοςΣκοποί του μαθήματος1
Εισαγωγή – Ορισμός1
Τι έχει προσφέρει η έρευνα γενικά1
ΟκτώβριοςΤι είναι επιστημονική έρευνα – Τι προσφέρει1
Τι είναι έγκυρη γνώση1
Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας1
Ταξινόμηση επιστημονικής έρευνας1
Βασικά στάδια έρευνας1
ΝοέμβριοςΒασική & εφαρμοσμένη έρευνα1
Μεταβλητές1
Μέσα και όργανα μέτρησης1
Είδη ερευνών – Τρόποι παρουσίασης1
ΔεκέμβριοςΕπαναληπτικό διαγώνισμα Α΄ τετραμήνου1
Κεφάλαια έρευνας1
Χωρισμός σε ομάδες1
ΙανουάριοςΠαρουσίαση υποδείγματος ερευνών από πηγές1
Ανάληψη θέματος έρευνας από τις ομάδες1

🔸 Β΄ Τετράμηνο

ΜήναςΘεματικές ΕνότητεςΏρες
Ιανουάριος (συν.)Έρευνα βιβλιογραφίας1
Συγγραφή κεφαλαίων έρευνας1
ΦεβρουάριοςΣεμινάρια παρουσίασης4
ΜάρτιοςΣεμινάρια παρουσίασης – Επανάληψη διαδικασίας4
ΑπρίλιοςΕπανάληψη διαδικασίας2
ΜάιοςΕπανάληψη διαδικασίας4
Σύνολο Ωρών31

🧠 Τελική Δραστηριότητα

Στο τέλος της χρονιάς, οι μαθητές θα έχουν ολοκληρώσει μια πλήρη ερευνητική εργασία πάνω σε τεχνολογικό θέμα της επιλογής τους, την οποία θα παρουσιάσουν στην τάξη ή σε σχολική έκθεση έρευνας και τεχνολογίας.


🌍 Εκπαιδευτικό Όφελος

Το μάθημα της Τεχνολογίας στη Γ΄ Γυμνασίου βοηθά τους μαθητές να:

  • Σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά,

  • Εργάζονται συνεργατικά και υπεύθυνα,

  • Αντιλαμβάνονται τη σχέση επιστήμης – τεχνολογίας – κοινωνίας,

  • Προετοιμάζονται για την ερευνητική και πειραματική μάθηση του Λυκείου.


📌 Η Τεχνολογία στη Γ΄ Γυμνασίου είναι το πέρασμα από την κατασκευή στην έρευνα – από τη δράση στη σκέψη! 🔍