Στα πλαίσια του μαθήματος της Τεχνολογίας, οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου καλούνται να πραγματοποιήσουν και να παρουσιάσουν μια ή περισσότερες έρευνες — πειραματικές ή δημοσκοπικές.
Παρακάτω παρουσιάζονται τα κεφάλαια μιας πειραματικής-δημοσκοπικής έρευνας και η δομή που πρέπει να ακολουθηθούν.
1️⃣ ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Ο τίτλος πρέπει να δίνει με σαφήνεια το θέμα της έρευνας.
✅ Χαρακτηριστικά σωστού τίτλου:
-
Σύντομος και ακριβής (όχι πάνω από 12–15 λέξεις)
-
Αντικατοπτρίζει τα βασικά σημεία και τις μεταβλητές που μελετώνται
-
Δηλώνει τα όρια της έρευνας (τι μελετήθηκε και τι όχι)
2️⃣ ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Περιγράφουμε με λίγα λόγια τον στόχο της έρευνας.
📌 Παράδειγμα:
- Να καταγράψουμε τις διατροφικές συνήθειες των εφήβων σχετικά με τη λήψη πρωινού.
- Να διερευνήσουμε πώς η οικονομική κατάσταση της οικογένειας επηρεάζει το είδος του πρωινού.
3️⃣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΠΟΥ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ
Εξηγούμε γιατί είναι χρήσιμη η έρευνα για την κοινωνία και ποιες ανάγκες καλύπτει.
Αναφέρουμε τη χρησιμότητά της, συνδέοντάς την με τις γνώσεις και τη βιβλιογραφία που χρησιμοποιήσαμε.
📌 Παράδειγμα:
Η έρευνα βοηθά στην κατανόηση του πώς οι διατροφικές συνήθειες επηρεάζουν την απόδοση των μαθητών στο σχολείο.
4️⃣ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Μια υποθετική δήλωση για τη σχέση δύο ή περισσότερων μεταβλητών.
Αποτελεί τον κεντρικό άξονα της ερευνητικής διαδικασίας.
📌 Παράδειγμα:
«Η λήψη πρωινού επηρεάζει θετικά την απόδοση των μαθητών.»
👉 Για αξιοπιστία απαιτείται μεγάλο δείγμα ή πολλαπλά πειράματα.
5️⃣ ΟΡΙΣΜΟΙ – ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Εδώ δίνονται οι ορισμοί των μεταβλητών και σχετικών εννοιών, για να αποφευχθούν παρερμηνείες.
Περιγράφουμε επίσης με ποιες θεωρίες ή μαθήματα σχετίζεται η έρευνα.
📌 Παράδειγμα:
- Τι είναι “μεταβολισμός”;
- Τι είναι “εφηβεία”;
- Σχετίζεται με τη Βιολογία ή την Οικιακή Οικονομία.
⚠️ Αναφέρουμε και τυχόν παράγοντες που επηρεάζουν τα αποτελέσματα αλλά θεωρούνται αμελητέοι.
6️⃣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Περιλαμβάνει τα εξής:
🔸 Μεταβλητές της έρευνας
- Ανεξάρτητη μεταβλητή: αυτή που επηρεάζει τα αποτελέσματα(π.χ. λήψη πρωινού)
- Εξαρτημένη μεταβλητή: αυτή που επηρεάζεται (π.χ. απόδοση μαθητών)
🔸 Εργαλεία – Όργανα – Υλικά
Κατάλογος με ό,τι χρειάζεται (όργανα, ερωτηματολόγια κ.λπ.)
🔸 Διαδικασία εκτέλεσης
Περιγραφή των σταδίων της δημοσκόπησης ή του πειράματος.
🔸 Όρια της έρευνας
Παράγοντες που περιορίζουν την αξιοπιστία, όπως:
- αριθμός συμμετεχόντων
- χρονική διάρκεια
- ηλικίες μαθητών
Οι περιορισμοί δείχνουν πόσο γενικεύσιμα είναι τα αποτελέσματα.
7️⃣ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Πραγματοποίηση του πειράματος ή της δημοσκόπησης.
🔹 Συλλογή δεδομένων
Π.χ. διανομή ερωτηματολογίων, μετρήσεις, καταγραφή απαντήσεων.
🔹 Επεξεργασία δεδομένων
Ανάλυση των αποτελεσμάτων με στατιστικές μεθόδους ή άλλα εργαλεία.
8️⃣ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Παρουσιάζουμε με σαφήνεια τι προέκυψε από την έρευνα και αν επιβεβαιώθηκε η υπόθεση.
✅ Κατά τη διατύπωση:
- Αποφεύγουμε δύσκολους επιστημονικούς όρους
- Συνδέουμε τα συμπεράσματα με την αρχική υπόθεση
- Αναφέρουμε όσα δεν διερευνήθηκαν πλήρως
9️⃣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ
Με βάση τα αποτελέσματα, προτείνουμε νέες κατευθύνσεις έρευνας.
📌 Παράδειγμα:
«Ποιες συγκεκριμένες τροφές αυξάνουν την απόδοση των μαθητών στη Φυσική Αγωγή;»
Οι προτάσεις πρέπει να σχετίζονται άμεσα με το θέμα και να δείχνουν διάθεση για περαιτέρω βελτίωση.
🔟 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Καταγράφονται όλες οι πηγές πληροφόρησης που χρησιμοποιήθηκαν:
- 📚 Τίτλοι βιβλίων και ονόματα συγγραφέων
- 📰 Τίτλοι περιοδικών, τεύχος και σελίδα
- 🌐 Ιστότοποι ή blogs
