Στα πλαίσια του μαθήματος της Τεχνολογίας, οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου καλούνται να πραγματοποιήσουν και να παρουσιάσουν μια ή περισσότερες έρευνες — πειραματικές ή δημοσκοπικές.

Παρακάτω παρουσιάζονται τα κεφάλαια μιας πειραματικής-δημοσκοπικής έρευνας και η δομή που πρέπει να ακολουθηθούν.


1️⃣ ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Ο τίτλος πρέπει να δίνει με σαφήνεια το θέμα της έρευνας.

Χαρακτηριστικά σωστού τίτλου:

  • Σύντομος και ακριβής (όχι πάνω από 12–15 λέξεις)

  • Αντικατοπτρίζει τα βασικά σημεία και τις μεταβλητές που μελετώνται

  • Δηλώνει τα όρια της έρευνας (τι μελετήθηκε και τι όχι)




2️⃣ ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Περιγράφουμε με λίγα λόγια τον στόχο της έρευνας.

📌 Παράδειγμα:

  • Να καταγράψουμε τις διατροφικές συνήθειες των εφήβων σχετικά με τη λήψη πρωινού.
  • Να διερευνήσουμε πώς η οικονομική κατάσταση της οικογένειας επηρεάζει το είδος του πρωινού.


3️⃣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΠΟΥ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ

Εξηγούμε γιατί είναι χρήσιμη η έρευνα για την κοινωνία και ποιες ανάγκες καλύπτει.
Αναφέρουμε τη χρησιμότητά της, συνδέοντάς την με τις γνώσεις και τη βιβλιογραφία που χρησιμοποιήσαμε.

📌 Παράδειγμα:
Η έρευνα βοηθά στην κατανόηση του πώς οι διατροφικές συνήθειες επηρεάζουν την απόδοση των μαθητών στο σχολείο.


4️⃣ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Μια υποθετική δήλωση για τη σχέση δύο ή περισσότερων μεταβλητών.
Αποτελεί τον κεντρικό άξονα της ερευνητικής διαδικασίας.

📌 Παράδειγμα:
«Η λήψη πρωινού επηρεάζει θετικά την απόδοση των μαθητών.»

👉 Για αξιοπιστία απαιτείται μεγάλο δείγμα ή πολλαπλά πειράματα.


5️⃣ ΟΡΙΣΜΟΙ – ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Εδώ δίνονται οι ορισμοί των μεταβλητών και σχετικών εννοιών, για να αποφευχθούν παρερμηνείες.
Περιγράφουμε επίσης με ποιες θεωρίες ή μαθήματα σχετίζεται η έρευνα.

📌 Παράδειγμα:

  • Τι είναι “μεταβολισμός”;
  • Τι είναι “εφηβεία”;
  • Σχετίζεται με τη Βιολογία ή την Οικιακή Οικονομία.

⚠️ Αναφέρουμε και τυχόν παράγοντες που επηρεάζουν τα αποτελέσματα αλλά θεωρούνται αμελητέοι.


6️⃣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

Περιλαμβάνει τα εξής:

🔸 Μεταβλητές της έρευνας

  • Ανεξάρτητη μεταβλητή: αυτή που επηρεάζει τα αποτελέσματα(π.χ. λήψη πρωινού)
  • Εξαρτημένη μεταβλητή: αυτή που επηρεάζεται (π.χ. απόδοση μαθητών)

🔸 Εργαλεία – Όργανα – Υλικά

Κατάλογος με ό,τι χρειάζεται (όργανα, ερωτηματολόγια κ.λπ.)

🔸 Διαδικασία εκτέλεσης

Περιγραφή των σταδίων της δημοσκόπησης ή του πειράματος.

🔸 Όρια της έρευνας

Παράγοντες που περιορίζουν την αξιοπιστία, όπως:

  • αριθμός συμμετεχόντων
  • χρονική διάρκεια
  • ηλικίες μαθητών

Οι περιορισμοί δείχνουν πόσο γενικεύσιμα είναι τα αποτελέσματα.


7️⃣ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Πραγματοποίηση του πειράματος ή της δημοσκόπησης.

🔹 Συλλογή δεδομένων

Π.χ. διανομή ερωτηματολογίων, μετρήσεις, καταγραφή απαντήσεων.

🔹 Επεξεργασία δεδομένων

Ανάλυση των αποτελεσμάτων με στατιστικές μεθόδους ή άλλα εργαλεία.


8️⃣ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Παρουσιάζουμε με σαφήνεια τι προέκυψε από την έρευνα και αν επιβεβαιώθηκε η υπόθεση.

✅ Κατά τη διατύπωση:

  • Αποφεύγουμε δύσκολους επιστημονικούς όρους
  • Συνδέουμε τα συμπεράσματα με την αρχική υπόθεση
  • Αναφέρουμε όσα δεν διερευνήθηκαν πλήρως


9️⃣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ

Με βάση τα αποτελέσματα, προτείνουμε νέες κατευθύνσεις έρευνας.

📌 Παράδειγμα:
«Ποιες συγκεκριμένες τροφές αυξάνουν την απόδοση των μαθητών στη Φυσική Αγωγή;»

Οι προτάσεις πρέπει να σχετίζονται άμεσα με το θέμα και να δείχνουν διάθεση για περαιτέρω βελτίωση.


🔟 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Καταγράφονται όλες οι πηγές πληροφόρησης που χρησιμοποιήθηκαν:

  • 📚 Τίτλοι βιβλίων και ονόματα συγγραφέων
  • 📰 Τίτλοι περιοδικών, τεύχος και σελίδα
  • 🌐 Ιστότοποι ή blogs