Τεχνολογία Γ' Γυμνασίου

Στην  Τεχνολογία Γ΄ Γυμνασίου οι μαθητές θα γνωρίσουν την διαδικασία της έρευνας.Αρχικά θα γνωρίσουν με βασικές έννοιες,ενώ αργότερα θα πραγματοποιήσουν σε ομάδες διάφορες έρευνες , τις οποίες θα παρουσιάσουν στην τάξη.

Σε τι μας βοηθάει η έρευνα;

        Η έρευνα είναι μια από τις σημαντικότερες δραστηριότητες από την αρχαιότητα έως τη σύγχρονη εποχή και αφορά όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας.

Τεχνολογία Γ΄Γυμνασίου

Αντικείμενο έρευνας μπορεί να είναι ο προσδιορισμός των ανθρώπινων αναγκών (από τις πιο απλές έως τι πιο σύνθετες),η σχεδίαση του τεχνολογικού συστήματος που θα καλύψει τις συγκεκριμένες ανάγκες, η σχεδίαση και λειτουργία συστημάτων ελέγχου.

Η έρευνα  μπορεί να περιλαμβάνει φυσικά  την διερεύνηση πολλών εναλλακτικών λύσεων ,αν υπάρχουν.

        Τα επιτεύγματα της επιστημονικής έρευνας είναι ιδιαίτερα αισθητά στις θετικές επιστήμες και οι επιδράσεις τους φαίνονται στην καθημερινή μας ζωή.

Έτσι η έρευνα:

  • ·         Ερευνά και αναπτύσσει συνθετικά υλικά
  • ·         Ερευνά και αναπτύσσει νέες θεωρίες
  • ·         Ερευνά  και βελτιώνει τις συνθήκες εργασίας
  • ·         Προσπαθεί να βρει λύσεις σε διάφορα προβλήματα
  • ·         Συμβάλλει στη σχεδίαση νέων προϊόντων
  • ·         Βελτιώνει  βιομηχανική  παραγωγή.
  • ·         Ερευνά και αναπτύσσει νέες θεραπείες για την καταπολέμηση ασθενειών
  • ·         Ερευνά και δημιουργεί ανθεκτικές ποικιλίες φυτών έντομα ή ζιζάνια-γενετική τεχνολογία
  • ·         Ερευνά και βελτιώνει τις σύγχρονες κατασκευές
  • ·         Ερευνά και αναπτύσσει νέες μεθόδους διδασκαλίας 
  • ·         Και  πολλά  άλλα……………………………   

 

Τι είναι επιστημονική έρευνα

Είναι μια σκόπιμη προσπάθεια με  αφετηρία ένα συγκεκριμένο πρόβλημα ή υπόθεση.
Στηρίζεται σε συστηματική και μεθοδική εργασία (σε θεωρητικό και πειραματικό επίπεδο) που τη διακρίνει αυστηρή λογική, με σκοπό να προταθεί λύση στο πρόβλημα για το οποίο έγινε ή με σκοπό την επαλήθευση ή την απόρριψη της υπόθεσης που διατυπώθηκε.

 

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

  • ·         απορρίπτει τις προσωπικές εμπειρίες ως μέθοδο απόκτησης γνώσης ,δέχεται μόνο τις πειραματικά αποδεδειγμένες γνώσεις
  • ·         Ασχολείται με την ανακάλυψη νέων γνώσεων αλλά και με την επαλήθευση  ή όχι  παλαιότερων
  • ·         Στηρίζεται σε συστηματική και μεθοδική εργασία
  • ·         Η διερεύνηση του προβλήματος γίνεται κάτω από ελεγχόμενες συνθήκες
  • ·         Τα πορίσματα της δεν είναι τελεσίδικη γνώση .Ισχύει μέχρι αποδείξεως του εναντίον
  • ·         Καταλήγει σε μία γραπτή μελέτη προσβάσιμη σε όλους
  • ·         Δίνει προσοχή στην ανακάλυψη γενικών αρχών και στην διατύπωση θεωριών



ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΓΚΥΡΗ ΓΝΩΣΗ

Η επιστημονική έρευνα δέχεται ότι για να είναι η γνώση έγκυρη πρέπει να επαληθεύεται από τα εμπειρικά δεδομένα ,πειράματα και  να αποσκοπεί στη γενίκευση (δηλαδή τα συμπεράσματα που βγαίνουν να έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή ισχύ

ΒΑΣΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

  •  ·         Προσδιορισμός του προβλήματος ή  της υπόθεσης που θα ερευνηθεί
  • ·         Συλλογή δεδομένων με διάφορες μεθόδους ανάλογα το είδος της έρευνας(πειραματική-δημογραφική κτλ.)
  • ·         Ανάλυση δεδομένων με τη χρήση στατιστικής.
  • ·         Ερμηνεία των αποτελεσμάτων-εξαγωγή συμπερασμάτων

ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

  • ·         Ως προς τη δυνατότητα πρακτικής αξιοποίησης των ερευνητικών αποτελεσμάτων: Βασική  ή  θεωρητική   έρευνα     και   εφαρμοσμένη έρευνα.
  • ·         Ως προς τον επιστημονικό κλάδο:  Παιδαγωγική, βιολογική, κοινωνιολογική, ιστορική, εθνογραφική κ.λπ.
  • ·         Ως προς τον χώρο όπου διενεργείται η έρευνα:  Εργαστηριακή, επιτόπια κ.λπ.
  • ·         Ως προς τον αριθμό των εξεταζόμενων ατόμων:   Δειγματοληπτική, ατομική περίπτωση
  • ·         Με βάση τον έλεγχο των παραγόντων : Περιγραφική και πειραματική έρευνα

ΒΑΣΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ

Καθοδηγείται από τη περιέργεια ή το ενδιαφέρον των επιστημόνων και  έχει σαν σκοπό να κάνει κατανοητό, να εξηγήσει και να ερμηνεύσει το  γιατί ο κόσμος είναι όπως είναι . Δεν κατασκευάζει ή επινοεί κάτι αλλά παράγει γνώση. Οι ανακαλύψεις που προκύπτουν από μια βασική έρευνα δεν φαίνεται να έχουν άμεση εμπορική αξία.


Παραδείγματα από το πεδίο της βασικής έρευνας :

  • ·         Γιατί βρέχει
  • ·         Πώς άρχισε η δημιουργία του σύμπαντος;
  • ·         Από τι συνίστανται τα πρωτόνια,  τα ηλεκτρόνια και τα νετρόνια;

 

ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ   ΕΡΕΥΝΑ

Έχει σαν προορισμό την επίλυση πρακτικών προβλημάτων του σύγχρονου κόσμου και όχι την παραγωγή επιστημονικής γνώσης αυτής καθαυτής.

   Παραδείγματα :

  • ·         Βελτίωση της γεωργικής παραγωγής
  • ·         Θεραπεία ειδικών ασθενειών
  • ·         Εξοικονόμηση ενέργειας στο σπίτι, την βιομηχανία και στις μεταφορές.
  • ·         Προστασία του περιβάλλοντος



ΕΙΔΗ ΕΡΕΥΝΩΝ ΑΝΑΛΟΓΑ  ΜΕ ΤΟ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥΣ

·         ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ

Η  Η πειραματική μέθοδος περιλαμβάνει το χειρισμό των μεταβλητών για τη διαπίστωση σχέσεων αιτίου και αποτελέσματος. Το πείραμα είναι μια έρευνα κατά την οποία ελέγχεται επιστημονικά μια υπόθεση. Σε ένα πείραμα, μια ανεξάρτητη μεταβλητή (η αιτία) χειραγωγείται και η εξαρτημένη μεταβλητή (το αποτέλεσμα) μετριέται- ελέγχονται τυχόν ξένες μεταβλητές.     

Η 

·         ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ

Δημοσκόπηση είναι η ποσοτική ερευνητική μέθοδος για την αποτύπωση και τη διερεύνηση των διαθέσεων, γνωμών ή συμπεριφορών του πληθυσμού ή ομάδων πληθυσμού μέσω επιλεγμένων, γραπτών ή προφορικών, ερωτημάτων.
 Διενεργείται από εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο υποβάλλει τα ερωτήματα σε επιλεγμένο δείγμα ανθρώπων με σκοπό την καταγραφή των απαντήσεών τους, τη στατιστική τους επεξεργασία και την εξαγωγή συμπερασμάτων.
Εναλλακτικά ονομάζεται και «γκάλοπ», από τον Τζορτζ Γκάλοπ (George Gallup), ιδρυτή του Αμερικανικού Ιδρύματος Κοινής Γνώμης (American Institute of Public Opinion, μετέπειτα The Gallup Organization), ενός πολύ γνωστού ειδικού στα θέματα των δημοσκοπήσεων.


·         ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ

Η περιγραφική έρευνα καταγράφει-αναλύει τα χαρακτηριστικά ενός πληθυσμού (ζώων-γυτών-αντικειμένων)χωρίς να γνωρίζει τις μεταξύ τους σχέσεις.
π.  π.χ τύποι αυτοκινήτων που οδηγούν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου.

ΕΙΔΗ  ΜΕΤΑΒΛΗΤΩΝ

·         ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ(Χ) :

είναι  αυτή την οποία  αξιολογούμε  για να διαπιστώσουμε  την επίδρασή  της σε μια   άλλη μεταβλητή.

·         ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΗ(Ψ):

Είναι  η μεταβλητή την οποία  αξιολογούμε  για να διαπιστώσουμε αν επηρεάστηκε ως αποτέλεσμα  χειρισμού της ανεξάρτητης μεταβλητής

 

Π.Χ.ΛΗΨΗ ΠΡΩΙΝΟΥ(Χ)-ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ(Ψ)

 

ΜΕΣΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ-ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

  • ·         Συσκευές-όργανα μέτρησης
  • ·         Ερωτηματολόγια
  • ·         Τεστ
  • ·         Κτλ.

Τι είναι υπόθεση μιας έρευνας

Υποθετική  δήλωση  για  τη  σχέση  δύο  ή περισσοτέρων  μεταβλητών,οι  οποίες  μπορούν  να  εξεταστούν   ερευνητικά πχ: Η λήψη  πρωινού  επηρεάζει θετικά  την απόδοση  των μαθητών.

 

Τι είναι μέτρηση;

Μέτρηση είναι η συστηματική διαδικασία καταχώρισης αριθμητικών τιμών σε ανθρώπους, αντικείμενα, ή γεγονότα σύμφωνα με ένα σύνολο κανόνων.
Η μέτρηση μας επιτρέπει όχι μόνο να περιγράφουμε διαφορές, αλλά να μπορούμε να ιεραρχήσουμε ανθρώπους, αντικείμενα ή γεγονότα, με σημείο αναφοράς τη μεταβλητή που μετρούμε

 

Ποιες οι προϋποθέσεις για την εξασφάλιση αξιοπιστίας μιας έρευνας;

    Η αξιοπιστία μιας έρευνας αναφέρεται στη δυνατότητα που προσφέρει η σχεδίασή της ώστε να μπορεί να αποδίδονται  στην ανεξάρτητη μεταβλητή οι παρατηρούμενες μεταβολές στην εξαρτημένη μεταβλητή.

 

 Για να είναι δυνατόν να συμβαίνει αυτό θα πρέπει να επινοηθούν  ερευνητικές διαδικασίες που θα αποκλείουν την επίδραση στα ερευνητικά αποτελέσματα (στην εξαρτημένη μεταβλητή) άλλων μεταβλητών  πλην της ανεξάρτητης μεταβλητής.

 

Παρουσίαση ερευνητικών στοιχείων
–γραφικές παραστάσεις

Για την αποτελεσματική , γρήγορη και συνολική η  παρουσίαση ερευνητικών αποτελεσμάτων χρησιμοποιούνται διαφόρων μορφών γραφικές παραστάσεις,ραβδογράμματα κλπ



Ακολουθεί παρουσίαση Power Point  με υλικό για το μάθημα. 


Τα σταυρόλεξα που ακολουθούν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως τεστ γνώσεων.