ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: Εισαγωγή στην Τεχνολογία
🎯 Στόχοι του μαθήματος
Με το φύλλο εργασίας αυτό θα:
- γνωρίσεις τι είναι η Τεχνολογία,
- κατανοήσεις πώς εξελίχθηκε μέσα στον χρόνο,
- μάθεις τι είναι εφεύρεση,
- και διακρίνεις τη σχέση Επιστήμης και Τεχνολογίας.
🔹 ΜΕΡΟΣ Α΄ – Θεωρητικές Ερωτήσεις
1. Τι είναι Τεχνολογία;
✎ ____________________________________________________________
✎ ____________________________________________________________
2. Δώσε 3 παραδείγματα τεχνολογικών επιτευγμάτων από διαφορετικές εποχές:
-
Παλιό: ___________________________
-
Νεότερο: ___________________________
-
Σύγχρονο: ___________________________
3. Ποια είναι η βασική αρχή εξέλιξης της τεχνολογίας;
✎ ____________________________________________________________
4. Συμπλήρωσε τον πίνακα με θετικά και αρνητικά αποτελέσματα της τεχνολογίας:
| Παράδειγμα Τεχνολογίας | Θετικό Αποτέλεσμα | Αρνητικό Αποτέλεσμα |
|---|---|---|
| Αυτοκίνητο | ||
| Χαρτί | ||
| Διαδίκτυο |
🔹 ΜΕΡΟΣ Β΄ – Εξελίξεις και Εφευρέσεις
1. Πώς ξεκίνησε η τεχνολογία στην προϊστορική εποχή;
✎ ____________________________________________________________
2. Ποια ήταν η σημασία των εφευρέσεων της φωτιάς και του τροχού;
✎ ____________________________________________________________
3. Πώς προκύπτουν οι εφευρέσεις;
(Κύκλωσε τις σωστές απαντήσεις)
🔘 Από δημιουργική προσπάθεια
🔘 Από τύχη
🔘 Από έρευνα
🔘 Από όλες τις παραπάνω
4. Δώσε ένα παράδειγμα τυχαίας εφεύρεσης:
✎ ____________________________________________________________
5. Τι είναι βιομιμητισμός; Δώσε ένα παράδειγμα από τη φύση.
✎ ____________________________________________________________
🔹 ΜΕΡΟΣ Γ΄ – Επιστήμη και Τεχνολογία
1. Τι είναι Επιστήμη;
✎ ____________________________________________________________
2. Πώς βοηθά η Επιστήμη την Τεχνολογία;
✎ ____________________________________________________________
3. Πώς βοηθά η Τεχνολογία την Επιστήμη;
✎ ____________________________________________________________
4. Παρατήρησε το παρακάτω σχήμα και συμπλήρωσε με παραδείγματα:
Επιστήμη ➜ Τεχνολογία ➜ Επιστήμη
Παράδειγμα:
-
Η θεωρία των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων ➜ ανάπτυξη τηλεπικοινωνιών ➜ πρόοδος στη φυσική
🔹 ΜΕΡΟΣ Δ΄ – Τεχνολογικές Ενότητες
Αντιστοίχισε κάθε τεχνολογική ενότητα με ένα παράδειγμα εφαρμογής.
| Τεχνολογική Ενότητα | Παράδειγμα |
|---|---|
| Τεχνολογία Εργαλείων | |
| Τεχνολογία Μηχανών | |
| Τεχνολογία Επικοινωνιών | |
| Τεχνολογία Μεταφορών | |
| Τεχνολογία Ενέργειας | |
| Ιατρική Τεχνολογία | |
| Γεωργική Τεχνολογία | |
| Βιοτεχνολογία |
🔹 ΜΕΡΟΣ Ε΄ – Δημιουργική Εργασία (Ομαδική)
Χωριστείτε σε ομάδες και:
-
Επιλέξτε μία εφεύρεση που θεωρείτε σημαντική (π.χ. τηλέφωνο, ποδήλατο, ηλεκτρισμός, υπολογιστής).
-
Ερευνήστε:
-
Ποιος την εφηύρε;
Πότε;
- Τι πρόβλημα έλυσε;
- Τι νέο πρόβλημα δημιούργησε;
2.Δημιουργήστε μια αφίσα ή παρουσίαση με εικόνες και σύντομο κείμενο για να παρουσιάσετε στην τάξη.
🔹 ΜΕΡΟΣ ΣΤ΄ – Αυτοαξιολόγηση
| Ερώτηση | Ναι | Όχι |
|---|---|---|
| Κατάλαβα τι είναι η τεχνολογία | ☐ | ☐ |
| Μπορώ να εξηγήσω τη σχέση Επιστήμης – Τεχνολογίας | ☐ | ☐ |
| Μπορώ να δώσω παραδείγματα εφευρέσεων | ☐ | ☐ |
| Συμμετείχα ενεργά στην ομαδική δραστηριότητα | ☐ | ☐ |
💬 Συζήτηση στην τάξη
- Πιστεύεις ότι η τεχνολογία σήμερα λύνει περισσότερα προβλήματα απ’ όσα δημιουργεί;
- Ποια εφεύρεση θεωρείς πιο σημαντική για τη ζωή σου και γιατί;
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Τρόπος λειτουργίας ενός απλού μοντέλου παραγωγής
👩🏫 Σκοπός της δραστηριότητας
Να κατανοήσετε πώς λειτουργεί ένα σύστημα παραγωγής, ποιοι είναι οι συντελεστές παραγωγής και ποια είναι τα στάδια από τις εισροές έως τα τελικά προϊόντα.
🔹 ΜΕΡΟΣ Α΄ – Θεωρητικές Ερωτήσεις
1. Τι είναι βιομηχανία;
✎ ________________________________________________________________
✎ ________________________________________________________________
2. Τι ονομάζουμε παραγωγή;
✎ ________________________________________________________________
✎ ________________________________________________________________
3. Τι εννοούμε με τον όρο αγαθά;
✎ ________________________________________________________________
✎ ________________________________________________________________
4. Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα με τους συντελεστές παραγωγής και δώσε ένα παράδειγμα για κάθε έναν.
| Συντελεστής Παραγωγής | Παράδειγμα |
|---|---|
| Ανθρώπινο δυναμικό | |
| Πληροφορίες / Γνώσεις (Know-how) | |
| Πρώτες ύλες | |
| Εργαλεία – Μηχανήματα | |
| Ενέργεια | |
| Κεφάλαιο | |
| Χρόνος |
🔹 ΜΕΡΟΣ Β΄ – Εφαρμογή στην Πράξη (Ομαδική Δραστηριότητα)
Οδηγίες:
-
Χωριστείτε σε ομάδες 4-5 ατόμων.
-
Επιλέξτε μια παραγωγική μονάδα (π.χ. αρτοποιείο, εργοστάσιο γάλακτος, εργαστήριο επίπλων, μονάδα ανακύκλωσης).
-
Συμπληρώστε τον πίνακα λειτουργίας του μοντέλου παραγωγής σας:
| Στάδιο Παραγωγής | Περιγραφή για τη μονάδα σας |
|---|---|
| Εισροές (Συντελεστές παραγωγής) | |
| Διαδικασία παραγωγής | |
| Εκροές (Προϊόντα – Υποπροϊόντα) | |
| Διαδικασίες ελέγχου / Ανατροφοδότηση |
-
Δημιουργήστε ένα απλό σχεδιάγραμμα ή μακέτα που να δείχνει πώς λειτουργεί το σύστημά σας.
🔹 ΜΕΡΟΣ Γ΄ – Τομείς Παραγωγής
Συμπλήρωσε τον πίνακα με παραδείγματα:
| Τομέας Παραγωγής | Τι Παράγει | Παράδειγμα |
|---|---|---|
| Πρωτογενής | ||
| Δευτερογενής | ||
| Τριτογενής |
💡 Υπενθύμιση:
- Πρωτογενής → παράγει πρώτες ύλες
- Δευτερογενής → τις επεξεργάζεται
- Τριτογενής → προσφέρει υπηρεσίες
🔹 ΜΕΡΟΣ Δ΄ – Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
1. Τι είναι «ανατροφοδότηση» στη διαδικασία παραγωγής;
✎ ________________________________________________________________
2. Γιατί είναι σημαντικός ο ποιοτικός έλεγχος σε μια βιομηχανία;
✎ ________________________________________________________________
3. Τι μπορεί να γίνει με τα απόβλητα μιας παραγωγικής μονάδας;
✎ ________________________________________________________________
4. Με ποια σειρά αναπτύχθηκαν ιστορικά οι τομείς παραγωγής;
✎ ________________________________________________________________
🧩 ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (για παρουσίαση στην τάξη)
Φτιάξτε μια μακέτα ή αφίσα που να δείχνει το μοντέλο παραγωγής της επιχείρησής σας.
Σημειώστε επάνω:
- Εισροές
- Διαδικασία
- Εκροές
- Έλεγχος / Ανατροφοδότηση
✅ Αυτοαξιολόγηση
| Ερώτηση | Ναι | Όχι |
|---|---|---|
| Κατάλαβα ποια είναι τα στάδια μιας παραγωγής | ☐ | ☐ |
| Μπορώ να δώσω παράδειγμα κάθε τομέα παραγωγής | ☐ | ☐ |
| Κατανοώ τη σημασία της ανατροφοδότησης | ☐ | ☐ |
| Συμμετείχα ενεργά στην εργασία της ομάδας μου | ☐ | ☐ |
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Τεχνολογία Γ΄ Γυμνασίου
Θέμα: Η Έρευνα
✳️ Σκοπός:
Να γνωρίσουν οι μαθητές τα βασικά στάδια της επιστημονικής έρευνας και να εφαρμόσουν στην πράξη τη διαδικασία με ένα απλό παράδειγμα.
🔹 Μέρος Α΄ – Θεωρητικές Ερωτήσεις
-
Τι είναι έρευνα;
......................................................................................................................
...................................................................................................................... -
Τι ονομάζουμε επιστημονική έρευνα;
......................................................................................................................
...................................................................................................................... -
Συμπλήρωσε τα βασικά βήματα της επιστημονικής έρευνας:
1️⃣ ....................................................
2️⃣ ....................................................
3️⃣ ....................................................
4️⃣ ....................................................
5️⃣ .................................................... -
Τι είναι ανεξάρτητη μεταβλητή;
...................................................................................................................... -
Τι είναι εξαρτημένη μεταβλητή;
...................................................................................................................... -
Δώσε ένα παράδειγμα υπόθεσης έρευνας:
......................................................................................................................
🔹 Μέρος Β΄ – Εφαρμογή στην Πράξη
📘 Δραστηριότητα Ομάδας
-
Θέμα έρευνας
Επιλέξτε ένα θέμα που σας ενδιαφέρει, π.χ.:
-
Η χρήση κινητού επηρεάζει τον ύπνο των μαθητών;
- Η κατανάλωση πρωινού βελτιώνει την απόδοση στο σχολείο;
- Πόσο χρόνο αφιερώνουν οι μαθητές σε αθλητικές δραστηριότητες;
✏️ Γράψτε το δικό σας θέμα:
......................................................................................................................-
Διατυπώστε μια υπόθεση (πρόβλεψη):
...................................................................................................................... -
Προσδιορίστε τις μεταβλητές:
| Τύπος μεταβλητής | Περιγραφή |
|---|---|
| Ανεξάρτητη μεταβλητή (Χ) | ........................................................ |
| Εξαρτημένη μεταβλητή (Ψ) | ........................................................ |
-
Επιλέξτε τον τρόπο συλλογής δεδομένων:
(✓) Κυκλώστε ό,τι θα χρησιμοποιήσετε
-
Ερωτηματολόγιο
- Πείραμα
- Παρατήρηση
- Συνέντευξη
-
Καταγράψτε ενδεικτικά 3 ερωτήσεις που θα χρησιμοποιήσετε στην έρευνα σας:
1️⃣ ..........................................................................................
2️⃣ ..........................................................................................
3️⃣ .......................................................................................... -
Παρουσίαση αποτελεσμάτων:
Μπορείτε να παρουσιάσετε τα αποτελέσματά σας με:
-
Πίνακα
- Ραβδόγραμμα
- Κυκλικό διάγραμμα
(Αφήστε χώρο για το γράφημα σας)
📊 ......................................................................................................................
🔹 Μέρος Γ΄ – Συμπεράσματα
-
Τι μάθατε από την έρευνά σας;
......................................................................................................................
...................................................................................................................... -
Επιβεβαιώθηκε ή απορρίφθηκε η υπόθεσή σας;
□ Ναι □ Όχι □ Εν μέρει -
Πώς θα μπορούσατε να βελτιώσετε την έρευνά σας;
......................................................................................................................
🏁 Τελική Σκέψη
Η έρευνα μάς βοηθά να σκεφτόμαστε, να παρατηρούμε και να λύνουμε προβλήματα με τρόπο συστηματικό και τεκμηριωμένο. Είναι το «εργαλείο» της επιστήμης και της τεχνολογίας!
