Ticker

7/recent/ticker-posts

Φύλλα εργασίας Τεχνολογίας Γυμνασίου

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: Εισαγωγή στην Τεχνολογία


🎯 Στόχοι του μαθήματος

Με το φύλλο εργασίας αυτό θα:

  • γνωρίσεις τι είναι η Τεχνολογία,
  • κατανοήσεις πώς εξελίχθηκε μέσα στον χρόνο,
  • μάθεις τι είναι εφεύρεση,
  • και διακρίνεις τη σχέση Επιστήμης και Τεχνολογίας.




🔹 ΜΕΡΟΣ Α΄ – Θεωρητικές Ερωτήσεις

1. Τι είναι Τεχνολογία;
✎ ____________________________________________________________
✎ ____________________________________________________________

2. Δώσε 3 παραδείγματα τεχνολογικών επιτευγμάτων από διαφορετικές εποχές:

  • Παλιό: ___________________________

  • Νεότερο: ___________________________

  • Σύγχρονο: ___________________________

3. Ποια είναι η βασική αρχή εξέλιξης της τεχνολογίας;
✎ ____________________________________________________________

4. Συμπλήρωσε τον πίνακα με θετικά και αρνητικά αποτελέσματα της τεχνολογίας:

Παράδειγμα ΤεχνολογίαςΘετικό ΑποτέλεσμαΑρνητικό Αποτέλεσμα
Αυτοκίνητο
Χαρτί
Διαδίκτυο

🔹 ΜΕΡΟΣ Β΄ – Εξελίξεις και Εφευρέσεις

1. Πώς ξεκίνησε η τεχνολογία στην προϊστορική εποχή;
✎ ____________________________________________________________

2. Ποια ήταν η σημασία των εφευρέσεων της φωτιάς και του τροχού;
✎ ____________________________________________________________

3. Πώς προκύπτουν οι εφευρέσεις;
(Κύκλωσε τις σωστές απαντήσεις)
🔘 Από δημιουργική προσπάθεια
🔘 Από τύχη
🔘 Από έρευνα
🔘 Από όλες τις παραπάνω

4. Δώσε ένα παράδειγμα τυχαίας εφεύρεσης:
✎ ____________________________________________________________

5. Τι είναι βιομιμητισμός; Δώσε ένα παράδειγμα από τη φύση.
✎ ____________________________________________________________


🔹 ΜΕΡΟΣ Γ΄ – Επιστήμη και Τεχνολογία

1. Τι είναι Επιστήμη;
✎ ____________________________________________________________

2. Πώς βοηθά η Επιστήμη την Τεχνολογία;
✎ ____________________________________________________________

3. Πώς βοηθά η Τεχνολογία την Επιστήμη;
✎ ____________________________________________________________

4. Παρατήρησε το παρακάτω σχήμα και συμπλήρωσε με παραδείγματα:

Επιστήμη ➜ Τεχνολογία ➜ Επιστήμη

Παράδειγμα:

  • Η θεωρία των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων ➜ ανάπτυξη τηλεπικοινωνιών ➜ πρόοδος στη φυσική


🔹 ΜΕΡΟΣ Δ΄ – Τεχνολογικές Ενότητες

Αντιστοίχισε κάθε τεχνολογική ενότητα με ένα παράδειγμα εφαρμογής.

Τεχνολογική ΕνότηταΠαράδειγμα
Τεχνολογία Εργαλείων
Τεχνολογία Μηχανών
Τεχνολογία Επικοινωνιών
Τεχνολογία Μεταφορών
Τεχνολογία Ενέργειας
Ιατρική Τεχνολογία
Γεωργική Τεχνολογία
Βιοτεχνολογία

🔹 ΜΕΡΟΣ Ε΄ – Δημιουργική Εργασία (Ομαδική)

Χωριστείτε σε ομάδες και:

  1. Επιλέξτε μία εφεύρεση που θεωρείτε σημαντική (π.χ. τηλέφωνο, ποδήλατο, ηλεκτρισμός, υπολογιστής).

  2. Ερευνήστε:

  • Ποιος την εφηύρε;

  • Πότε;

  • Τι πρόβλημα έλυσε;
  • Τι νέο πρόβλημα δημιούργησε;

2.Δημιουργήστε μια αφίσα ή παρουσίαση με εικόνες και σύντομο κείμενο για να παρουσιάσετε στην τάξη.

🔹 ΜΕΡΟΣ ΣΤ΄ – Αυτοαξιολόγηση

ΕρώτησηΝαιΌχι
Κατάλαβα τι είναι η τεχνολογία
Μπορώ να εξηγήσω τη σχέση Επιστήμης – Τεχνολογίας
Μπορώ να δώσω παραδείγματα εφευρέσεων
Συμμετείχα ενεργά στην ομαδική δραστηριότητα

💬 Συζήτηση στην τάξη

  • Πιστεύεις ότι η τεχνολογία σήμερα λύνει περισσότερα προβλήματα απ’ όσα δημιουργεί;
  • Ποια εφεύρεση θεωρείς πιο σημαντική για τη ζωή σου και γιατί;


ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Τρόπος λειτουργίας ενός απλού μοντέλου παραγωγής


👩‍🏫 Σκοπός της δραστηριότητας

Να κατανοήσετε πώς λειτουργεί ένα σύστημα παραγωγής, ποιοι είναι οι συντελεστές παραγωγής και ποια είναι τα στάδια από τις εισροές έως τα τελικά προϊόντα.


🔹 ΜΕΡΟΣ Α΄ – Θεωρητικές Ερωτήσεις

1. Τι είναι βιομηχανία;
✎ ________________________________________________________________
✎ ________________________________________________________________

2. Τι ονομάζουμε παραγωγή;
✎ ________________________________________________________________
✎ ________________________________________________________________

3. Τι εννοούμε με τον όρο αγαθά;
✎ ________________________________________________________________
✎ ________________________________________________________________

4. Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα με τους συντελεστές παραγωγής και δώσε ένα παράδειγμα για κάθε έναν.

Συντελεστής ΠαραγωγήςΠαράδειγμα
Ανθρώπινο δυναμικό
Πληροφορίες / Γνώσεις (Know-how)
Πρώτες ύλες
Εργαλεία – Μηχανήματα
Ενέργεια
Κεφάλαιο
Χρόνος

🔹 ΜΕΡΟΣ Β΄ – Εφαρμογή στην Πράξη (Ομαδική Δραστηριότητα)

Οδηγίες:

  1. Χωριστείτε σε ομάδες 4-5 ατόμων.

  2. Επιλέξτε μια παραγωγική μονάδα (π.χ. αρτοποιείο, εργοστάσιο γάλακτος, εργαστήριο επίπλων, μονάδα ανακύκλωσης).

  3. Συμπληρώστε τον πίνακα λειτουργίας του μοντέλου παραγωγής σας:

Στάδιο ΠαραγωγήςΠεριγραφή για τη μονάδα σας
Εισροές (Συντελεστές παραγωγής)
Διαδικασία παραγωγής
Εκροές (Προϊόντα – Υποπροϊόντα)
Διαδικασίες ελέγχου / Ανατροφοδότηση
  1. Δημιουργήστε ένα απλό σχεδιάγραμμα ή μακέτα που να δείχνει πώς λειτουργεί το σύστημά σας.


🔹 ΜΕΡΟΣ Γ΄ – Τομείς Παραγωγής

Συμπλήρωσε τον πίνακα με παραδείγματα:

Τομέας ΠαραγωγήςΤι ΠαράγειΠαράδειγμα
Πρωτογενής
Δευτερογενής
Τριτογενής

💡 Υπενθύμιση:

  • Πρωτογενής → παράγει πρώτες ύλες
  • Δευτερογενής → τις επεξεργάζεται
  • Τριτογενής → προσφέρει υπηρεσίες


🔹 ΜΕΡΟΣ Δ΄ – Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης

1. Τι είναι «ανατροφοδότηση» στη διαδικασία παραγωγής;
✎ ________________________________________________________________

2. Γιατί είναι σημαντικός ο ποιοτικός έλεγχος σε μια βιομηχανία;
✎ ________________________________________________________________

3. Τι μπορεί να γίνει με τα απόβλητα μιας παραγωγικής μονάδας;
✎ ________________________________________________________________

4. Με ποια σειρά αναπτύχθηκαν ιστορικά οι τομείς παραγωγής;
✎ ________________________________________________________________


🧩 ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (για παρουσίαση στην τάξη)

Φτιάξτε μια μακέτα ή αφίσα που να δείχνει το μοντέλο παραγωγής της επιχείρησής σας.
Σημειώστε επάνω:

  • Εισροές
  • Διαδικασία
  • Εκροές
  • Έλεγχος / Ανατροφοδότηση


Αυτοαξιολόγηση

ΕρώτησηΝαιΌχι
Κατάλαβα ποια είναι τα στάδια μιας παραγωγής
Μπορώ να δώσω παράδειγμα κάθε τομέα παραγωγής
Κατανοώ τη σημασία της ανατροφοδότησης
Συμμετείχα ενεργά στην εργασία της ομάδας μου


 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Τεχνολογία Γ΄ Γυμνασίου

Θέμα: Η Έρευνα


✳️ Σκοπός:

Να γνωρίσουν οι μαθητές τα βασικά στάδια της επιστημονικής έρευνας και να εφαρμόσουν στην πράξη τη διαδικασία με ένα απλό παράδειγμα.


🔹 Μέρος Α΄ – Θεωρητικές Ερωτήσεις

  1. Τι είναι έρευνα;
    ......................................................................................................................
    ......................................................................................................................

  2. Τι ονομάζουμε επιστημονική έρευνα;
    ......................................................................................................................
    ......................................................................................................................

  3. Συμπλήρωσε τα βασικά βήματα της επιστημονικής έρευνας:
    1️⃣ ....................................................
    2️⃣ ....................................................
    3️⃣ ....................................................
    4️⃣ ....................................................
    5️⃣ ....................................................

  4. Τι είναι ανεξάρτητη μεταβλητή;
    ......................................................................................................................

  5. Τι είναι εξαρτημένη μεταβλητή;
    ......................................................................................................................

  6. Δώσε ένα παράδειγμα υπόθεσης έρευνας:
    ......................................................................................................................


🔹 Μέρος Β΄ – Εφαρμογή στην Πράξη

📘 Δραστηριότητα Ομάδας

  1. Θέμα έρευνας
    Επιλέξτε ένα θέμα που σας ενδιαφέρει, π.χ.:

  • Η χρήση κινητού επηρεάζει τον ύπνο των μαθητών;

  • Η κατανάλωση πρωινού βελτιώνει την απόδοση στο σχολείο;
  • Πόσο χρόνο αφιερώνουν οι μαθητές σε αθλητικές δραστηριότητες;

    ✏️ Γράψτε το δικό σας θέμα:
    ......................................................................................................................

  1. Διατυπώστε μια υπόθεση (πρόβλεψη):
    ......................................................................................................................

  2. Προσδιορίστε τις μεταβλητές:

Τύπος μεταβλητήςΠεριγραφή
Ανεξάρτητη μεταβλητή (Χ)........................................................
Εξαρτημένη μεταβλητή (Ψ)........................................................
  1. Επιλέξτε τον τρόπο συλλογής δεδομένων:
    (✓) Κυκλώστε ό,τι θα χρησιμοποιήσετε

  • Ερωτηματολόγιο

  • Πείραμα
  • Παρατήρηση
  • Συνέντευξη
  1. Καταγράψτε ενδεικτικά 3 ερωτήσεις που θα χρησιμοποιήσετε στην έρευνα σας:
    1️⃣ ..........................................................................................
    2️⃣ ..........................................................................................
    3️⃣ ..........................................................................................

  2. Παρουσίαση αποτελεσμάτων:
    Μπορείτε να παρουσιάσετε τα αποτελέσματά σας με:

  • Πίνακα

  • Ραβδόγραμμα
  • Κυκλικό διάγραμμα

(Αφήστε χώρο για το γράφημα σας)
📊 ......................................................................................................................


🔹 Μέρος Γ΄ – Συμπεράσματα

  1. Τι μάθατε από την έρευνά σας;
    ......................................................................................................................
    ......................................................................................................................

  2. Επιβεβαιώθηκε ή απορρίφθηκε η υπόθεσή σας;
    □ Ναι  □ Όχι  □ Εν μέρει

  3. Πώς θα μπορούσατε να βελτιώσετε την έρευνά σας;
    ......................................................................................................................


🏁 Τελική Σκέψη

Η έρευνα μάς βοηθά να σκεφτόμαστε, να παρατηρούμε και να λύνουμε προβλήματα με τρόπο συστηματικό και τεκμηριωμένο. Είναι το «εργαλείο» της επιστήμης και της τεχνολογίας!